יום שבת, 22 באפריל 2017

השואה שלי

השואה שלי.
שתי תמונות של סבא. שתיים ודי. 
ילדה קטנה, 
אולי בת 4, 
דומה מאוד לי באותו גיל. 
מאחור כתוב -  מיידלה שלי  - באידיש ומספר.


צילום
סבא ילדה (בת 4 אולי) ואישה. אימא שלה, אשתו של סבא.
שלושתם מחייכים 
מטיילים
לבושים במיטב בגדיהם (סבא היה חייט)
אין שם, וכבר אין את מי לשאול. 
לא של הילדה ולא של האישה.
מצאנו אותה כשסבא נפטר,
מתחת לכל הבגדים בארון.
השואה מעולם לא דוברה או סופרה.
סוד, סוד שמור בזיכרון שלעולם אבד
היא הייתה במחוות בקטנות.
בשער הצהוב שלי,
שסבתא הייתה מלטפת
ולוחשת בשקט שאף אחד לא ישמע, 
חושבת שאני הקטנה לא מבינה 
"בלונדיני זה טוב" 
וכששערי הכהה היא הייתה מלטפת ואומרת "כמה את חכמה".
במחוות הקטנות, 
בנייר עיתון, שהפך לנייר טואלט
גזור ריבועים ריבועים.
במחוות הקטנות
האוכל שנעשה מכלום וכלום לא נזרק.
מגרעיני המלון או האבטיח שנאספו אחד אחד, 
יובשו והומלחו באהבה ,
ועד קליפת האבטיח שהוחמצה בצנצנת.
המנות הקטנטנות שלהם,
הצלחת הענקית שלי,
תאכלי תאכלי, מותק,
הייתה סבתא יושבת איתי,
עד שהצלחת הייתה ריקה.
הפסטה שטוגנה במחבת עם פרורי לחם מפוררים, מהלחם שהתייבש (עד היום אני מנסה לעשות ולא מצליחה), 
רק שלא לזרוק.
והקליפות, הקליפות שהפכו למעדן (קליפות קישואים ברוטב עגבניות)
במחוות הקטנות
להסתכל עלי ולראות את הדימעה בקצה של העין, 
לזכר אותם אהובים שהיו, שכבר מזמן אינם.
סוד, סוד שמור בזיכרון שלעולם אבד
יש לכם 
שני ילדים
שלושה נכדים
ושישה נינים
יום השואה 2017


11 תגובות:

  1. מרגש ועצוב כל כך

    השבמחק
  2. את כותבת כל כך יפה. ריגשת אותי!

    השבמחק
  3. אבא חיים.23.4.2017, 19:11

    זה סבא מונייק עם אשתו הראשונה והבת שלהם. אשתו והבת נרצחו על ידי הנאצים. סבא התחתן לאחר המלחמה עם אימי (סבתא שלך). לי יש היום 3 ילדים (שאת אחד מהם) ו 6 נכדים נהדרים וזה נצחון האמיתי על הנאצים. ריגשת אותי מאוד. אוהב הרבה אבא.

    השבמחק
  4. סיפור מצמרר ומרגש. חיבוק!

    השבמחק
  5. נכון ומרגש כתבת. סיפור שמלווה את אבא כל החיים. ובנוסף הוריו כל אחיו אחיותיו 11 במספר הושמדו. לאביך לא היה סבא ולא סבתא משני הצדדים. גם הוריה של סבתך ואחדים מאחיה הושמדו. כמו גם כל המשפחה המורחבת משני הצדדים הושמדה בשואה. למעט אח ואחות של סבתא עלו לארץ לפני המלחמה ואחות שנצלהמן התופת אבל המלחמה השאירה בה אותות תער קשים. אלה תולדות משפחת קוב לסקי- יבשצמסקי

    השבמחק
  6. ריגשת אותי מאוד. יום קשה. נזכור. תמיד!

    השבמחק
  7. מירי מילר24.4.2017, 12:08

    גלית,את מרגשת מאוד.
    כתיבתך,נוגעת בנשמה.
    צער גדול במשפחתך.שאיבדה כה הרבה.
    והמשכיות מופלאה ומשמחת כל כך.

    השבמחק